Wpisywanie do polskich ksiąg aktów stanu cywilnego (urodzeń, małżeństw, zgonów) sporządzonych za granicą.
I. Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 29 września 1986 r. prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1688),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.),
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r., Nr 225, poz. 1635),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 października 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania aktów stanu cywilnego, sposobu prowadzenia ksiąg stanu cywilnego, ich kontroli, przechowywania i zabezpieczenia oraz wzorów aktów stanu cywilnego, ich odpisów, zaświadczeń i protokołów (Dz. U. z 1998 r., Nr 136, poz. 884 ze zm.).
II. W którym biurze można załatwić sprawę?
Urząd Stanu Cywilnego
pokój nr 20 (I piętro)
Osoba odpowiedzialna:
Emilia Domagała
tel. (43) 828-66-09
III. Sposób załatwienia sprawy i wymagane dokumenty
Decyzje o wpisaniu do polskich ksiąg zagranicznych aktów stanu cywilnego wydaje Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego właściwy wg miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Wymagane dokumenty: - podanie osoby zainteresowanej, - oryginalny akt stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu), - tłumaczenie aktu na język polski przez tłumacza przysięgłego.
IV. Opłaty
- Opłata skarbowa - 50 zł.
V. Termin załatwienia sprawy
Do 30 dni.
VI. Tryb odwoławczy
Odwołanie, w terminie 14 dni od otrzymania decyzji, do Wojewody Łódzkiego, za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego. |